Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

DOWIEDZ SIĘ JAK NASZA KANCELARIA MOŻE CI POMÓC

Latamy coraz więcej i coraz chętniej. W 2018 roku polskie lotniska odprawiły 46 milionów pasażerów, co stanowi wzrost o blisko 15% w stosunku do roku poprzedniego. Niestety nasze lotnicze podróże nie zawsze przebiegają tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Rosnące zainteresowanie tym środkiem transportu niekoniecznie bowiem przekłada się na poprawę jakości usług linii lotniczych. W maju i czerwcu 2018 punktualność rejsów LOT-u wynosiła odpowiednio 75 i 60 procent, czyli o 10 punktów procentowych mniej niż w tych samych miesiącach 2017; odsetek nieodwołanych rejsów spadł zaś z 99,3 procent do 98,4 procent. Oprócz czynników niezależnych od przewoźnika, jak np. niesprzyjająca pogoda, za taki stan rzeczy odpowiedzialne były także strajki kontrolerów lotów, awarie maszyn czy kłopoty z dostawcami paliwa.

Konsekwencje opóźnienia lub odwołania lotu bywają różne – od konieczności spędzenia kilku nudnych godzin w hali odlotów przez zrujnowanie wymarzonych wakacji po pokrzyżowanie ważnych rodzinnych lub biznesowych planów – ale zawsze są to doświadczenia niemiłe, generujące spory stres i różnego rodzaju niedogodności.

Zgodnie z rozporządzeniem NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, w określonych okolicznościach możemy w takiej sytuacji domagać się od linii lotniczych odszkodowania. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nie ma znaczenia, czy podróżowaliśmy liniami tradycyjnymi, tanimi czy czarterowymi.

Prawo do odszkodowania przysługuje nam wówczas, jeśli opóźnienie lotu nastąpiło wskutek winy przewoźnika, czyli nie było konsekwencją tzw. sytuacji nadzwyczajnych, np. ogólnego zakazu lotów, decyzji dotyczących zarządzania ruchem lotniczym, warunków atmosferycznych, zagrożenia terrorystycznego czy strajku pracowników lotniska, i było ono większe niż 3 godziny od zaplanowanej godziny lądowania. Sytuacje, które nie są uważane za nadzwyczajne okoliczności, obejmują większość problemów technicznych wykrywanych podczas obsługi technicznej samolotu lub występujących z powodu braku takiej obsługi, zderzenie ruchomych schodów z samolotem czy zderzenie z ptakiem. Wysokość odszkodowania, o jakie możemy się ubiegać, uzależniona jest od długości trasy i wynosi: 250 EUR w przypadku lotów do 1500 kilometrów; 400 EUR w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów; 600 EUR w przypadku innych lotów niż wskazane powyżej.

Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje nam wówczas, gdy o odwołaniu zostaniemy poinformowani krócej niż 14 dni przed planowanym czasem odlotu. W takiej sytuacji możemy wybrać między zwrotem kosztów biletu a zmianą planu podróży – obie opcje nie zamykają jednak drogi do dochodzenia odszkodowania (analogicznie do odszkodowania za opóźniony lot). Prawo do odszkodowania tracimy, jeśli linie lotnicze:

  • o odwołaniu lotu poinformują nas w okresie od 14 do 7 dni i zaoferują zmianę planu podróży z wylotem najpóźniej 2 godziny przed pierwotnym planowanym czasem wylotu i dotarcie do miejsca docelowego w okresie krótszym niż 4 godziny po pierwotnie planowanym czasie przylotu;
  • o odwołaniu lotu poinformują nas z wyprzedzeniem krótszym niż 7 dni przed planowanym czasem odlotu, ale zaproponują zmianę planu podróży z wylotem najpóźniej 1 godzinę przed pierwotnym planowanym czasem wylotu i dotarcie do miejsca docelowego w okresie krótszym niż 2 godziny po pierwotnym planowanym czasie przylotu.

O odszkodowanie za opóźniony lot można się starać samodzielnie, wypełniając formularz reklamacyjny na stronie internetowej przewoźnika. Praktyka pokazuje jednak, że linie lotnicze często albo ignorują takie zgłoszenia, albo próbują uniknąć odpowiedzialności w inny sposób. Podróżni mogą spotkać się m.in. z takimi oto wybiegami:

  • Oferowanie voucherów zamiast rekompensaty finansowej. Przyjmując voucher, rezygnujemy z prawa do odszkodowania – jego wartość może być nie mniejsza niż suma, którą możemy uzyskać z tytułu odszkodowania, ale voucher zawsze oznacza podróż liniami, które nas zawiodły, i zwykle jest ograniczony czasowo.
  • Zacieranie różnicy między zwrotem kosztów a odszkodowaniem.
  • Zaniżanie kwoty odszkodowania.
  • Uznawanie udzielonej na miejscu pomocy (jedzenie, napoje, nocleg w hotelu) za ekwiwalent odszkodowania.
  • „Zasłanianie się” wystąpieniem okoliczności nadzwyczajnych – bez podawania szczegółów, które umożliwiłyby weryfikację tych informacji.

Jak działamy?

1. Spotkanie z klientem

Na spotkaniu z klientem omawiamy stan faktyczny oraz wstępnie oceniamy szansę na sukces.

2. Zebranie informacji

Następnie prosimy klienta o przygotowanie dokładnej dokumentacji odnośnie sprawy.

3. Prowadzenie sprawy

Następnie zespół naszych prawników przygotowuje wszelkie niezbędne dokumenty potrzebne do prowadzenia sprawy oraz kompleksowo zajmie się prowadzeniem sprawy na każdym jej etapie, zarówno przedsądowym jak i w ewentualnym procesie sądowym.

4. Stała komunikacja z klientem

Na bieżąco informujemy naszych klientów o aktualnym stanie sprawy oraz wspólnie omawiamy dalsze kroki sprawy.

Dlaczego warto wybrać naszą kancelarię?

Powierzając uzyskanie odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot doświadczonemu prawnikowi, unikniemy mozolnego przedzierania się przez skomplikowane formalności, zaoszczędzimy czasy (i nerwy) i zdecydowanie zwiększymy szanse powodzenia całej procedury (możliwe jest m.in. odwołanie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a nawet wkroczenie na drogę sądową).

1400+ udanych spraw

10 lat doświadczenia

1200+ zadowolonych klientów

Możemy pomóc!

Można skontaktować się z nami telefonicznie, mailowo, a także od razu umówić spotkanie na konkretną godzinę.

+48 506 113 873

kancelaria@adwokat-latecki.pl Pon – Pt 08:00-18:00

Napisz do nas